Aviation Group Leeuwarden

Welkom op de site van de spotters van Leeuwarden

sar 

Officieel werd de SAR (Search and Rescue) opgericht op 26 april 1959 op de vliegbasis Ypenburg, als onderdeel van het daar gestationeerde 298 Squadron. De SAR kreeg de beschikking over 6 Alouette II’s, die later aangevuld werden door de twee Alouette’s die dienst hadden gedaan in Nieuw-Guinea. Op 1 september 1961 werd de SAR ondergebracht bij het vliegdienstsquadron Ypenburg. In 1966 schakelde de eenheid over op de Alouette III (totaal 5 stuks). Omdat de vliegbasis Ypenburg wegens bezuinigingen een slapende basis moest worden, moest de SAR tegelijk met 298 en 334 Squadron verhuizen naar Soesterberg, als officiële overgangsdatum geldt 23 september, waarna op die datum de verhuizing naar Leeuwarden een feit werd. Dit omdat Defensie had berekend dat het goedkoper was om van Terschelling naar Leeuwarden te vliegen dan naar Soesterberg. De fototaak blijft echter achter op Soesterberg.


Tot op de dag van vandaag bevindt de SAR zich nog op Leeuwarden, met een detachement op Vlieland ten behoeve van de schietrange ‘Cornfield’. Om de uitvoering van de taak van de SAR te verbeteren werden de over gebleven vier Alouette III’s vervangen door drie Agusta-Bell AB-412SP heli's. Vanaf februari 1994 werden deze op de vliegbasis afgeleverd. Al gauw kreeg de heli de bijnaam “Tweety”, dit vanwege zijn fel gele kleur. Behalve de militaire taak, het redden van vliegers die uit hun kist zijn gesprongen, verzorgt de SAR ook een taak ten behoeve van de eiland bewoners: patiëntenvervoer. Sinds 1993 staat hiervoor een heli stand-by op Vlieland. Op 1 januari 1994 vervalt de fototaak, de naam wijzigt in SAR-Vlucht. In 1998 heeft de SAR Vlucht de squadronstatus gekregen: 303 (SAR) Sqn.