Full Stop is het verenigingsblad van de Aviation Group Leeuwarden dat jaarlijks viermaal wordt uitgegeven. Full Stop is in de loop der jaren uitgegroeid tot een volwassen kwartaalblad van ruim zestig bladzijden, dat de abonnees/leden een gevarieerd aanbod aan interessante artikelen voorschotelt. De artikelen zijn meestal ruimschoots voorzien van illustraties.

In het maken van de Full Stop zit veel tijd en veel vakmanschap. Een team van enthousiaste leden zorgt er elk kwartaal weer voor dat het blad in de bus ligt bij de leden. Als je wilt weten hoe zoiets in het werk gaat kijk dan in het artikel Hoe komt de Full Stop tot stand(klik op de link om te lezen)   FS2012-4

In de nieuwste uitgave dec. 2012 staan  o.a. de volgende artikelen:

  • Verenigingsnieuws
  • Leeuwarden movements
  • Defensie Luchtvaart Nieuws
  • Europees nieuws
  • All American
  • Frysk Hynder
  • Air Refueling
  • Op bezoek bij de LHD-5 USS Bataan
  • Axalp
  • JaboG.43 en het Oldenburgse honk
  • EADS Perikelen
  • Cougar SHOLs Noordzee 2012 Op zoek naar de wind

en uiteraard is het blad weer voorzien van prachtige foto's .   

   

Frysk Hynder
In de aanloop naar de Capability Evaluation (CapEval), die in November 2013 plaatsvindt, heeft de vliegbasis Leeuwarden weer een ‘out of area exercise’ uitgevoerd. Evenals in 2007, was de vliegbasis Eindhoven uitgekozen als uitvalsbasis. In de periode van 26 tot en met 30 november bivakkeerden negen F-16’s en 450 man personeel in Brabant om deze oefening te draaien. Hiertoe was de naam ‘It Fryske Hynder’ gekozen, dat door de Brabantse Omroep gelijk werd vertaald met ‘dit betekent niet de Friese overlast, maar het Friesche Paard’. Naast operationele aspecten werden tijdens ‘It Fryske Hynder’ onder andere zaken zoals verbindingen, co.rdinatie, beveiliging, transport en bevoorrading geoefend.

Air Refuelling
In onderdeel vier van deze serie over aerial refuelling worden de andere Europese luchtmachten die opereren met tankers, onder de loep genomen.
Canada Hoewel wat buiten het bestek van Aerial Refuelling in Europa, toch eerst een kleine uitstap: de RCAF en nu de Canadian Armed Forces maakte gebruik van een vijftal B.707-347C’s, waarvan er twee waren omgebouwd tot B.707T/T’s, in de RCAF aangeduid als CC-137(T). Serials van de twee tanker CC-137’s waren 13703 en 13704. Deze twee kisten zijn teruggeleverd aan Boeing, die ze vervolgens ombouwde tot E-8C’s als respectievelijk 97-0200 en 97-0201. Ook twee gewone CC-137’s werden tot E-8C omgebouwd, namelijk de 13702 (later de 96-0043)

Op bezoek bij de LHD-5 USS Bataan
Op 23 maart 2011 vertrok de USS Bataan (LHD-5) ruim 3 maanden eerder dan gepland uit Norfolk Naval Dockyard, Virginia, USA voor wat de langste cruise zou worden voor een US Navy-schip sinds 1972. Doel van de trip was onder andere deelname aan operatie Odyssey Dawn, de codenaam voor de Amerikaanse deelname aan operaties in Libië om de opstandelingen in deze Noord-Afrikaanse staat te ondersteunen. Dit was ook de reden van het vooruitgeschoven vertrek. Na het afronden van deelname aan deze operatie stoomde de Bataan-groep verder op door het Suezkanaal naar de Arabische Zee. Vanaf daar zijn missies naar Afghanistan gevlogen. De Bataan heeft tijdens deze cruise verder nog deel genomen aan de operatie Enduring Freedom en Operation Unified Protector.

Axalp
Voor enkele jaren ben ik door mijn schoonzoon zo gek gemaakt om op mijn leeftijd nog ‘spotter te worden’ en, eerlijk gezegd, ik heb er nog geen moment spijt van en ik word steeds enthousiaster.
Mijn eerst grote trip was naar Zwitserland, naar Meiringen/Unterbach waar we de Axalp beklommen (wat een belevenis). Helaas werd de oefening vanwege de mist afgelast en hebben wij het jaar daarop het weer geprobeerd en het was een enorm succes ! Wat een enorm goede show en wat een mensen. Dus vanaf die tijd heb ik mijn hart verpand aan Meiringen en de Axalp. Vorig jaar dus

JaboG.43 en het Oldenburgse honk
Met enige regelmaat heeft de Full Stop via diepgaande artikelen gerapporteerd over de eenheden die in Noord-Duitsland zijn/waren gestationeerd en waarvan de kisten dus met regelmaat ook op Leeuwarden te zien waren. Alle Marine-eenheden zijn de revue al gepasseerd en de meeste Luftwaffe fighter-eenheden hebben ook al een plaatsje gekregen. Met uitzondering van het Geschwader waarvan het ‘semi-Tiger’ squadron deel uitmaakt, LeKG.43. Via een echte vossenstreek is het tweede Staffel van LeKG.43 erin geslaagd om het nest van de Tigersquadrons binnen te dringen, overigens niet onverdienstelijk op zich. In het laatste nummer van 1984 staat een verkorte historie van deze eenheid van de hand van Bernard Dijkstra ter ere van het 25-jarig jubileum met een verslag van de static op de Open Dag in november 1984. LeKG.43 is al tien jaar niet meer ‘onder ons’ maar de spotters die inmiddels droog achter de oren zijn, zullen zich allemaal de AlfaJets en vooral de Fiat G.91’s van LeKG.43 heel levendig voor de geest kunnen halen. Daarom, historie.

EADS Perikelen
Normaliter besteden we in de Full Stop geen aandacht aan ‘geruchtmakende’ zaken. Maar de norm wordt alleen maar onderstreept door heel af en toe met de regel te breken. Een reportage uit een Duitse publieke krant, ‘der Spiegel’ gaf aanleiding om in te zoomen op mogelijke omkooppraktijken van EADS om de Eurofighter aan de man te brengen.

Cougar SHOLs Noordzee 2012 Op zoek naar de wind
Eind november 2012 vertrok de LPD Hr. Ms. Johan de Witt (L801) naar zee met aan boord, naast de eigen bemanning van ruim 150 personen, een detachement van de Koninklijke Luchtmacht. De groep van ongeveer 20 personen, afkomstig van 300 squadron, was speciaal aan boord genomen om een serie testen uit te voeren met hun helikopters, de AS.532U2 Cougar Mk II. Deze serie testen vallen onder de algehele naam SHOLs, de Ship Helicopter Operating Limits. Het doel ervan is, om onder wisselende omstandigheden en dan met name wisselende wind kracht en richting, te bepalen hoe de helikopter zich gedraagt op en rond het schip.

Wil je een voorproefje van de nieuwe Full Stop.... Open dan het PDF bestand