Full Stop is het verenigingsblad van de Aviation Group Leeuwarden dat jaarlijks viermaal wordt uitgegeven. Full Stop is in de loop der jaren uitgegroeid tot een volwassen kwartaalblad van ruim zestig bladzijden, dat de abonnees/leden een gevarieerd aanbod aan interessante artikelen voorschotelt. De artikelen zijn meestal ruimschoots voorzien van illustraties.

In het maken van de Full Stop zit veel tijd en veel vakmanschap. Een team van enthousiaste leden zorgt er elk kwartaal weer voor dat het blad in de bus ligt bij de leden. Als je wilt weten hoe zoiets in het werk gaat kijk dan in het artikel Hoe komt de Full Stop tot stand(klik op de link om te lezen)   FS2013-1

In de nieuwste uitgave april 2013 staan  o.a. de volgende artikelen:

  • Verenigingsnieuws
  • Leeuwarden movements
  • Leeuwarder F-16 bestand
  • Defensie Luchtvaart Nieuws
  • Europees nieuws
  • All American
  • De Cross servicing 55 jaar
  • Leeuwarden Belicht Saab OS 100 100001
  • Fotowedstrijd
  • Air Refuelling Amerikaanse tankers in Europa
  • KB-29 Superfortress
  • Tour de Suisse januari 2013 WK + WEF
  • 21 maart 2013 A-scramble
  • 81ste Fighter Squadron, Spangdahlem Air Base
  • Over Ironmen and Shadows

en uiteraard is het blad weer voorzien van prachtige foto's .   

   

De Cross servicing 55 jaar
Dit jaar jubileert de KLu met het 100-jarig bestaan, maar op vliegbasis Leeuwarden is er nog een jubilaris: de Cross-servicing, doorgaans afgekort als X-servicing. Deze service is ingesteld op 12 mei 1958.
Omdat de X-servicing in januari van dit jaar ook nog de 50.000-ste afhandeling in de boeken kon schrijven, besteden we in de komende vier Full Stops aandacht aan wat heugelijke feiten van de X-servicing. Dit proberen we te doen door elke 10.000-ste visitor eruit te lichten en daarvan zoveel mogelijk te achterhalen.

 

Leeuwarden Belicht Saab OS 100 100001
Een bijna ‘first visit’ op Leeuwarden en daarom reden de schijnwerper op deze bezoeker te zetten: op 9 januari 2013 verscheen onder callsign SVF608 de enige Saab OS 100 op Ljouwert airbase. De passagiers kwamen langs voor een voorbespreking over deelname aan Frisian Flag 2013. Er is maar één keer eerder een Saab Tp 100 langs geweest, de 100008 op 23 maart 2006.

 

Fotowedstrijd
Juryrapport
Het jureren van deze fotowedstrijd is voor ons als jury geen straf, dat blijkt wel de snelheid waarmee de afspraak voor het feitelijke moment gemaakt wordt. Volgens mij waren we er binnen een half uur uit en dat zegt wat als er meedere agenda’s op elkaar afgestemd moeten worden.
De keuze van de samenstelling van de jury: een actieve vlieger, een grafisch vormgever met een vliegersgeschiedenis en een drukker zonder verstand van vliegtuigen maakt, dat de foto’s op verschillende uitgangspunten be-oordeeld wordt. Maar, dat leidt elk jaar weer tot boeiende gesprekken.

 

Op de eerste plaats de opmerking dat dit jaar over het algemeen er wat brave foto’s ingezonden waren. Over het algemeen het onderwerp keurig in het midden, maar allemaal iets te voorspelbaar. Ook viel het de jury op dat het aantal inzendingen t.o.v. vorige jaar verminderd was en dat is jammer te noemen.


Ten slotte wil de jury de verschillende inzenders bedanken voor hun deelname en hopen we dat er volgend jaar weer masaal ingestuurd gaat worden. Tot dat moment een goede (foto-)jacht toegewenst.

 

Air Refuelling Amerikaanse tankers in Europa
In dit deel van Air Refuelling richten we de schijnwerpers op onze belangrijkste aerial brandstofleverancier in Europa, de USAF. Eerst komen de typen aan de orde, dan de USAF-tankeroperaties in Europa en vervolgens de eenheden.
Verder de tankeroperaties van USAFE met het 420th ARS voorop en later het 351st ARS en de USAF-Hercules ‘Combat Shadow’-tankers. Tenslotte wordt er aandacht besteed aan de inzet van de U.S. Navy.

 

KB-29 Superfortress
Na de Tweede Wereldoorlog waren vrijwel alle B-29’s overtollig en werden ze opgeslagen. Toen de spanningen tussen Oost en West in de tweede helft van de veertiger jaren toenamen, werden de Amerikaanse strijdkrachten weer opgebouwd. Om het vliegbereik van de B-29 te vergroten, ontstond er de behoefte aan een tanker, een logische keus was de B-29 om te bouwen tot tanker als de KB-29.
Er waren twee versies en een testkist.

 

Tour de Suisse januari 2013 WK + WEF
Eind vorig jaar kreeg ik telefoon van Joop. Of ik zin had om mee te gaan naar Zwitserland in januari. Dan wordt traditioneel de jaarbijeenkomst van het ‘World Economic Forum’ in Davos gehouden. Dat betekent dat op de internationale luchthaven Zürich Kloten heel veel bizzjets te zien zijn, zowel civiel als militair. Op deze bijeenkomst komen allerlei staatshoofden en andere groten der aarde af. Sinds de aanval op de twin towers in 2001 wordt het luchtruim boven Davos daarom tijdens de WEF geheel gesloten. De bewaking wordt verzorgd door de Zwitserse en Oostenrijkse luchtmacht. De Zwitsers vlogen dit jaar vanaf Meiringen, wat, zoals de trouwe lezers van dit blad zullen weten, een geweldige spotterslocatie is. Na niet al te lang nadenken hebben we de knoop doorgehakt, we zijn een volle week gegaan. Eerst twee dagen naar Meiringen voor de Hornets en Tigers, daarna vier dagen naar Zürich voor de bizzjets.

 

21 maart 2013 A-scramble
Ook voor een vaste Leeuwarden volger die inmiddels zo’n 30 jaar het radioverkeer volgt was dit bijzonder moment…
Na het lezen van de nieuwsberichten hierover, bleek dat de Leeuwarder QRA deze middag opnieuw betrokken was geweest bij een live Alpha scramble.
Om 1317Z gingen de AJ01 (J-511 )en de AJ02 (J-020) airborne, met het doel two unknown aircraft op 130 miles out te gaan onderscheppen.
Het bleken later opnieuw Russische Tupolev Bear’s te zijn die de Nederlandse FIR zouden gaan kruisen.

 

81ste Fighter Squadron, Spangdahlem Air Base
Niet alleen heeft de Nederlandse defensie last van de crisis. In heel Europa worden de strijdkrachten steeds meer uitgekleed. Een dagje Duitsland levert tegenwoordig ook niet meer op dan vier operationele Eurofighters, in België is al steeds minder te zien en voor wat Franse hardware zit je al snel acht uren in de auto met de sluiting van Cambrai en Reims. Als vaste trip kon je nog naar Florennes om een TLP mee te pakken, maar met de verhuizing van deze oefening naar het Spaanse Albacete ben je hiervoor ook al aangewezen op een vliegtrip met een low-cost Boeing. Een spottersdag op Kleine Brogel met een fotografeerverbod zit je ook niet op te wachten. Voor de gemiddelde spotter die graag een gezellige trip wil en nog een beetje wil scoren in één dag wordt het steeds kariger.

 

Over Ironmen and Shadows
VQ-3 en VQ-4 van de US Navy verzorgden jarenlang met de Electric Herk de TACAMO-opdracht
In Full Stop 2002-1 heeft eerder een artikel gestaan over de TACAMO-taak van de US Navy EC-130Q’s. Jaren later heeft de KLu twee ex-C-130Q’s van AMARC gekocht die bij Marshall Aerospace op Cambridge zijn omgebouwd naar de C-130H’s G-781 en G-988. Deze twee zijn samen met de C-130H-30 G-273 en G-275 ingedeeld bij 336 Squadron op Eindhoven. Sindsdien zijn meer bijzonderheden over deze specifieke radio-communicatie bekend geworden. Vandaar dat het tijd werd voor een update.


In de jaren vijftig ontwikkelde de US Navy de Submarine Launched Ballistic Missiles (SLBM) en in het voorjaar van 1958 werd de eerste nucleair aangedreven ‘ballistic missile submarine’ (SSBN) besteld, de USS George Washington. De eerste Polaris-raket werd op 20 juli 1960 gelanceerd vanaf deze onderzeeboot. Rond deze tijd begonnen communicatieproeven met de onderzeeërs, die zich onder water bevonden. Tijdens een nucleair conflict moest een bevel kunnen worden gegeven om de SLBM’s te lanceren en het aan te vallen doel worden doorgegeven. De kracht van onderzeeboten is, dat ze na het verlaten van de haven kunnen verdwijnen in de uitgestrektheid van de oceanen. De strategische raket-onderzeeboten zijn genoodzaakt altijd onder water te blijven, anders zouden ze hun positie verraden.

Wil je een voorproefje van de nieuwe Full Stop.... Open dan het PDF bestand